donderdag 5 maart 2015

Leermoment

Observatie: Op een dag toen ik de oven opende waar een vaas in stond zag ik een gebroken vaas liggen. De scherven van de vaas lagen op het bord dat er naast stond. Opvallend was dat het glazuur van het bord niet beschadigd was. Dat betekent dat de vaas in de afkoelfase met een relatief lage temperatuur uit elkaar is gesprongen. Ik zette de gebroken vaas in het rek en na een paar minuten hoorde ik gerinkel…………het nog overgebleven vaasdeel was uit elkaar gevallen.

Mogelijke oorzaak: Een vaas die gegoten is en bewerkt met engobe- sgraffito techniek is op sommige plaatsen erg dun. Als beide kanten geglazuurd worden kan de trekspanning van het glazuur tijdens het afkoelen sterker zijn dan de (dunne)kleiwand zelf. Omdat in gietklei geen chamotte zit kan door de trekspanning scheuren ontstaan in de klei en kan de vaas uitelkaar vallen. De dunne vazen moeten dus heel langzaam afkoelen en de oven mag pas open beneden 50°C. Ook met het laden van de oven houd ik rekening hiermee door de oven zo vol mogelijk te laden (door het volume koelt de oven relatief langzaam af) en achterin de oven de dunne vazen te zetten (hier blijft de warmte het langst). Inmiddels na heel wat ovens met vazen in en uitgeladen te hebben kan ik melden dat dit probleem onder controle is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten